Taal: Gabberwear - Dutch Gabberwear - English Gabberwear - German
Vragen of hulp nodig? Bel +31 (0)591-623810, kijk bij de veelgestelde vragen of WhatsApp ons

Van hoog naar laag sorteren

1-36 of 197

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 6

Van hoog naar laag sorteren

1-36 of 197

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. ...
  5. 6

Nike, het Amerikaanse bedrijf vernoemd naar de Griekse godin van de overwinning, is met zekerheid één van de bekendste merken wereldwijd. De Swoosh, het merkteken van Nike, behoort tevens tot een van de meest herkenbare logo's ter wereld.

 

De voorloper van Nike, Blue Ribbon Sports, werd opgericht in 1962 door Bill Bowerman en Phil Knight. In 1965 verkochten ze hun schoenen vanuit een busje bij atletiekwedstijden. In 1971 maakten ze hun eerste eigen schoen en in 1974 werd het bedrijf omgedoopt tot Nike.

 

Inmiddels is Nike een miljardenbedrijf met meer dan 30.000 werknemers. Het merk heeft een ware revolutie op sportkleding teweeg gebracht. Vernieuwende technieken zoals de zool met wavelstructuur en uiteraard de Air Max technologie zijn door Nike ontwikkeld.

 

De Air Max serie is een van Nike’s bekendste en meest succesvolle modellen. Door het brede scala aan kleurencombinaties en exclusieve specials zorgen dat deze modellen populair en geliefd blijven bij de fans. De modellen worden gewaardeerd door het hoge draagcomfort en dankzij de brede collectie kan iedereen zijn eigen favoriet vinden bij Nike.

Nike is een van de grootste en bekendste sportmerken in de wereld. Het Amerikaanse merk is opgericht door Bill Bowerman, een voormalig Olympiër en atletiektrainer op de Amerikaanse Oregon University. Bowerman was actief betrokken bij de ontwikkeling van beter materiaal en betere trainingsmethoden voor sporters en probeerde het maximale uit zijn atleten en hun materiaal te halen.

 

Het verhaal gaat, dat op een ochtend de vrouw van Bill Bowerman voor het ontbijt wafels bakte. Bowerman bedacht dat het toepassen van deze wafelstructuur in de schoenzolen gewicht zou schelen. Hij fabriceerde een paar handgemaakte schoenen met deze 'wafelzolen', en kwam tot de conclusie dat de structuur van de zool bijdroeg aan het draagcomfort, het gewicht verlaagde en zodoende bijdroeg aan betere prestaties.

 

Een van Bowermans atleten, was Phil Knight, student Accountancy én een middenafstandsloper, die op het idee kwam om high-tech, goedkope schoenen uit Japan naar Amerika te importeren, om zodoende de Duitse overheersing op de Amerikaanse sportkledingmarkt te bevechten. In 1962 had Knight een afspraak met enkele vertegenwoordigers van het Japanse bedrijf Onitsuka Tiger Shoes (het latere ASICS) en in 1963 kreeg hij zijn eerste proefmodellen uit Japan. Hij liet deze schoenen aan Bowerman zien en ze besloten ieder 500 dollar in het project te investeren. Bowerman en Knight fabriceerden nog geen eigen schoenen maar startten in 1964 met de import van Onitsuka Tigerschoenen uit Japan. Hun bedrijf doopten ze Blue Ribbon Sport.

 

Knight wilde niet louter als verkoper functioneren en zijn eigen schoenen verkopen; Bowerman was reeds bezig met te kijken op welke punten hij de geïmporteerde modellen kon verbeteren. Uiteindelijk werd in 1971 de eerste echte Nikeschoen, voor het voetbal, geïntroduceerd.

 

In 1971 wordt het logo, nu bekend als de Swoosh voor 35 dollar ontworpen door grafisch vormgeefster Carolyn Davidson. Jeff Johnson, ontwerper bij Nike, stelt voor om de eerste schoenen die van het logo voorzien zijn 'Nike' te noemen, naar de Griekse godin van de overwinning.. De onderneming heet nog steeds Blue Ribbon.

 

Nadat in 1971 de eerste Nikeschoen werd geïntroduceerd wordt een jaar later de eerste schoenencollectie geïntroduceerd. Deze "Moon Shoe" met de wafelzool wordt verstrekt aan atleten die meedoen aan de kwalificaties voor het Amerikaans Olympisch atletiekteam, in Eugene, Oregon. Mark Covert wordt de eerste atleet die Nikeschoenen draagt.

 

In 1978 wordt de bedrijfsnaam officieel in Nike veranderd; Nike is nu niet meer alleen een merknaam, maar ook de bedrijfsnaam. In de jaren ’80 heeft Nike al een marktaandeel van 50% in de VS en begint het bedrijf met zijn wereldwijde expansie waardoor het een van de grootste merken in de wereld wordt. Inmiddels heeft Nike meer dan 34.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van bijna $ 19 miljard.